الثلاثاء، 22 أغسطس 2017

قصة النهاردة الهدف منها توعية الاطفال

قصة النهاردة الهدف منها توعية الاطفال بدور الفلاح في المجتمع ...و اهميته بالنسبة لينا .....😊😊😊 لاني لاحظت ان في اطفال كتير متعرفهاش فحبيت نسلط الضوء عليها في القصة

حدوتة النهاردة ...( الفلاح رجل عظيم )

كتابة و تأليف : شيماء عبدالعال

كان يا ما كان .......😃😃كان في زمان ........بنت اسمها  لوجين .......👧👧 كانت لوجين بنوتة جميلة و رقيقه .......👧👧 و في يوم من الايام ........بعدما رجعت لوجين من المدرسة .... .. 🚺🚺

و فتحت لها مامتها الباب و دخلت ........لاقت اقفاص فيها فواكة و خضروات و كراتين كتيرة و كبيرة محطوطة علي الارض ........🍅🍎🍈🍓🍉🍇🍑..استغربت لوجين و سألت مامتها ........ايه الحاجات دي كلها يا ماما و مين اللي جابها .........🍉🍅🍎🍈ردت مامتها و قالتلها .....دة عمو احمد قريب بابا جاي يزورنا ......🚹🚹🚹..

و جايبلنا الحاجات دي معاه هدية من الارض بتاعته .........سألت لوجين مامتها ليه هو عمو أحمد دة بيشتغل ايه يا ماما .......😊😊😊...قالتلها هو بيشتغل فلاح .......استغربت لوجين و سألت مامتها ........يعني ايه فلاح دي يا ماما .......😊😊....قالتلها مامتها بصي يا لوجين الفلاح دة هو المزارع اللي بيزرع لنا الارض بالفواكه و الخضروات و معظم الاكل اللي بناكله بيكون مزورع في الارض الزراعية ........🙊🙊🙊

..فرحت اوي لوجين و قالت لمامتها ... الله   ...طيب هو عمو أحمد دة لسه موجود و لا مشي .......😻😻😻..قالتلها لاياحبيبتي لسه موجود قاعد جوة مع بابا في الصالون .........دة كان عايز يمشي من بدري ........ ووافق بالعافية انه يقعد يتغدي معانا ........☺☺☺..فرحت لوجين جدا ....و جريت علي الصالون علشان تشوفه و تسلم عليه .........😳😳😳

و تسأله الاسئلة الكتير اللي كانت عايزة تعرفها من زمان ..........👍👍👍و بالفعل سلمت لوجين علي عمو أحمد و قالتلوا .......هو حضرتك يا عمو بتزرع الخضروات و الفواكه دي ازاي ......👆👆👆....قالها بصي يا حبيبتي ........انا الاول بستخدم الفأس بتاعي و بعمل حفر صغيرة في الارض جمب بعض ...... . و بعدين بحط البذور في الحفر دي ..👌👌.

.  .....قالتلوا لوجين هي ايه البذور دي يا عمو ????? رد و قالها ....👌👌. . البذور دي بتبقي حبوب صغيرة كدة شبه حبوب القمح و الذرة ........لما بتتزرع و تكبر بيطلع منها الخضروات و الفواكة المختلفة .....👈👈.....كانت لوجين مركزة جدا في كلام عمو أحمد و قالتلوا ........طيب و بعدين حضرتك بتعمل ايه بعد ما بتحط البذور دي .😌😌😌...

....قالها برجع بالفأس بتاعي تاني و اقفل علي البذور دي كويس بالطين اللي في الارض ........🙆🙆🙆..و بعدين اسقيها بالماية .......  و افضل متابعها و اراعيها .....  لحد ما يطلع المحصول ...  🚶🚶🚶 ....و نجمع المحصول و نحطه في الاقفاص او الكراتين علشان نبيعها 🍇🍇🍌🍑🍇🍅🍎🍓.

..و في حاجه كدة اسمها مبيدات بنرشها علشان مفيش حشرات تقرب من المحصول او تأكله ........👆👆👆.علشان كدة يا لوجين يا حبيبتي لازم تغسلي الفواكه و الخضروات كويس اوووي بالماية قبل ما تأكليها ..........قالتلوا حاضر يا عمو ..👍👍👍..  انا فعلا بعمل كدة انا و ماما ......

...سكتت لوجين حبة و بعدين سألت عمو احمد و قالتلوا ........👍👍👍.هو حضرتك كنت بتروح المدرسة و انت صغير .......قالها ايوة يا حبيبتي .....انا اتعلمت و درست الزراعه كويس اوووي 💪💪💪 ............قالتلوا طيب ليه حضرتك مطلعتش دكتور او مهندس او ضابط  مثلا ......😃😃😃

..رد عليها عمو أحمد و قالها طيب لو انا كنت طلعت دكتور و كل الناس طلعت دكاترة و مهندسين   ......مين بقي اللي هيزرعلنا اكلنا ..........😉😉😉 مش كل واحد فينا ليه دور بيعمله في البلد ....عشان بلدنا تبقي احسن بلد في الدنيا .........ضحك بابا لوجين و قالها فعلا كان زمنا هنموت من الجوع ........ 😉😉😉

  دة الفلاح بيصحي بدري جدا و بيفضل يشتغل في الارض بكل همه و نشاط .. .....عشان يزرعلنا كل انواع الفاكهه و الخضار اللي بناكلها .......و انتي  شايفة يا لوجين ان عدد الناس اللي عايشين في مصر بقي كتير اوووي ........😔😔😔😔

داحنا محتاجين نهتم بالزراعه جدا و نخلي الفلاحين يزرعلولنا الصحراء كمان عشان يقدورا  يوفروا لنا خضار و فاكهه تكفينا كلنا ..😆😆😆....رد عليه عمو أحمد و قالها ..      .متفتكريش يا لوجين ان الزراعه دي حاجه سهلة ........دي مهنة صعبة جدا  و  بنتعب فيها .و بنبذل مجهود كبير....😨😨😨.

..بس انا عشان كنت بحبها من و انا صغير ....... والدي برضه كان فلاح ...........و كان من صغري بياخدني معاه الحقل .....😍😍😍...و كنت بقعد تحت شجرة المانجا الكبيرة اللي عندنا و افضل اتفرج عليه ............😄😄😄.و لما كبرت حبة بقيت اشتغل معاه و اساعده .......     و كان عندنا حمار .........كنت بركب عليه انا و ووالدي 😉😉😉...

......كان هو وسيلة المواصلات بتاعتنا .........بيوصلنا من البيت للحقل و نوقفه تحت الشجرة و نحطله الاكل و الماية .... 🐴🐴🐴.....لحد ما منخلص شغلنا و نركبه و يرجعنا تاني البيت .........🐴🐴🐴 ابتسمت لوجين و قالتلوا .. .... الله ......انا نفسي اشوف الحقل بتاعك دة يا عمو و اركب علي الحمار و يمشي بيا وسط الزرع و الخضرة........😃😃😃..

.رد عمو أحمد و قالها .......يا سلام ..  بس كدة يا حبيبتي من عينيا الاتنين ......  انا هتفق مع باباكي يجيبك في الاجازة الكبيرة و تقعدوا عندنا كام يوم ....😊😊😊....و هفرجك علي الحقل بتاعنا ........و هوريكي كمان ازاي الستات الفلاحات بتعمل العيش و الفطير  و هو بيستوي في الفرن . ........و هفرجك علي مزرعه الدجاج و البط  بتاعتي كمان ..🐦🐦🐦....

و انا متأكد انك هتتبسطي اوي   .........كانت لوجين هتطير من الفرحه و بصت لباباها و قالتلوا ........هو حضرتك موافق يا بابا ........قالها طبعا يا لوجين موافق .........😃😃😃

و توته توته خلصت الحدوتة ..
...لو عجبتكم دوسوا لايك و قولوا رأيكم 🌹🌹🌹

إرسال تعليق

يمكنك مشاركة الموضوع على الواتساب من هاتفك المحمول فقط

اكتب كلمة البحث واضغط إنتري